Velomobiel.eu

assortiment

velomobielen

De WAW,Alleweder en Sunrider.

 

 

Deze pagina is van Alligt, vroeger dealer van een paar velomobielen en tegenwoordig producent van onderdelen. 

Alligt is in 1993 begonnnen met tweewielige ligfietsen. Sinds 2003 heeft Alligt zich toegelegd op velomobielen. Een drie- of vierwielige ligfiets met bescherming tegen weer en verkeer. De zogenoemde "banaanfiets". We hebben altijd de produktie en ontwikkeling als kernaktiviteit gezien en vinden dat nog steeds het leukste. Tot 2020 hebben we de Alleweder A4 bouwpakket gemaakt. 2023 gestopt met alle velomobielen. We maken nu onderdelen voor vele anderen.

De Sunrider is een prachtige fiets die we in 2012 geheel hebben vernieuwd nadat we hem in 2011 hebben overgenomen. Als toetje hebben we een vierwielige variant gemaakt die we nu testen en nog wat verder door ontwikkelen. We hopen dat iemand die ooit in productie zal neme . Van de oude Sunrider, type 2, zijn er nog enkele te koop. Van type 3 zijn we dealer.

Op marktplaats bieden wij af en toe showmodellen en inruilfietsen aan. Zoeken met het woord velomobiel. Meestal krijgt u dan overzichtelijk alle aangeboden velomobielen te zien. Ook waar wij niets mee te maken hebben. Inruilfietsen gaan tegenwoordig vaak voor de helft van de nieuwprijs weg en het aanbod daar is redelijk. Showmodellen die wij verkopen hebben meestal 10-20 % korting.

 

waw

sunrider veloquad

 

Hier onder in het kort de modellen

 

 

 

 

De lichtste WAW weegt ongeveer 25 kg.

een tweede WAW

 

De Sunrider is een fiets met veel waar voor zijn geld. Een volwaardige forenzenfiets met elektromoter en gekeurt als brommer en een dakje en een gemakkelijke instap. De binnen- en buitenkant is mooi afgewerkt. Deze fiets word nu in licentie door een ander bedrijf gemaakt dat in opstartfase is. Hij is dus beperkt verkrijgbaar.

sunrider

 

 

Alligt

Handelsweg 20

8152 BN Lemelerveld

email:leovisscherkorver@gmail.com

Nederland

 

Voor meer informatie over de produkten en producenten link hieronder verder

Alligt.nl Katanga.eu sunrider
pand alligt de waw's van fietser sunriders

Welke velomobiel past bij u?
Oktober 2010/augustus 2015/april 2021

Het volgende stuk is een mening, een beschrijving over hoe de hierbovenstaande velomobielen kunnen voelen en hoe men ze kan ervaren als men gewoon functioneel fietst. Niet speciaal voor de lol, maar gewoon woon-werkverkeer, omdat het goedkoper en gezonder is dan elke dag de auto te pakken. Hoe is het met de snelheid, veiligheid, het zicht op de weg, het geluid in de fiets en het binnenklimaat. Dit is een genuanceerd stuk, niet om snel tot een eenvoudige keus te komen.

Bij auto's weten de meesten mensen wat de verschillen zijn tussen de diverse typen. Maar bij velomobielen zijn daar nog niet eens de woorden voor. De verschillen echter zijn minimaal zo groot. SUV, sedan, ruimtewagen, stationcar, Smart, pickup, bestelauto etc. zijn namen voor typen auto's. Kent u al één woord voor een groep velomobielen? "Hoofd binnen" en "hoofd buiten" misschien?

veloquad

Veloquad (testvoertuig 45 km/h)

De mogelijkheden die tot de traditionele velomobiel hebben geleid veranderen snel. Betrouwbare electro-ondersteuning is er inmiddels bij gekomen. Hierdoor is het niet meer noodzakelijk om licht in gewicht, met lage rolweerstand en arodanamisch te bouwen om snel te kunnen fietsen/brommen. Je kunt je meer gewicht veroorloven om een betere zichtbaarheid te creeren en meer veiligheid en comfort te bieden. Antilekbanden hoef je niet meer te laten omdat ze wat zwaarder zijn of rollen. Onbezweet op je werk komen is een optie, terwijl je nog wel lichaamsbeweging heb. De kick van hard fietsen/brommen terwijl je het zelf niet meer in de benen hebt. Een vierde wiel om beter door de eland-proef te komen. En makkelijk bagage mee te nemen in een van buiten berijkbare bagage ruimte. Als er 20 jaar geleden al goede motoren waren geweest waren vierwieligge velomobielen nu mogelijk populairder geweest dan de driewieligge. Over 5-10 jaar zullen er waarschijnlijk meer vierwieler velomobielen worden gemaakt dan driewielige..

Tot welke ideale velomobiel bovenstaande zal leiden weten we nog niet. In elk geval zullen er vele ideale velomobielen zijn en komen voor diverse functies en mensen. Als u vandaag nog wilt fietsen, kies dan wat vandaag verkrijgbaar is. De betere velomobiel wordt altijd gebouwd van een deel van het geld dat u betaald voor wat u vandaag besteld en met de ervaring die u help opbouwen door vandaag te gaan fietsen.

Mocht u graag rechtop hard met elektroondersteuning fietsen dan wordt u in toenemende mate bedient door de tweewielige rechtop speed-bikes. Mocht u er naar een winter achter komen dat het wel erg koud is of dat als het glad is dat je wel erg hand onderuit gaat denk dan nog eens aan deze pagina. Hier staan de alternatieven waarmee je het hele jaar kunt rondfietsen.

Voor sommige mensen zal er een ideale velomobiel zijn, voor de meesten niet. De auto waar de meeste mensen in rijden en het huis waar u in woont voldoet misschien ook niet op alle vlakken. De keus voor een velomobiel is er een die je zelf moet maken. Is de prijs belangrijk, de snelheid, het imago, de levertijd en verkrijgbaarheid? Kun je er uberhaupt tegen dat je aandacht krijgt? Want die krijgt elke velomobielrijder.

Wel of geen dakje en wel of geen trapondersteuning zijn misschien wel de meest belangrijke keuzes die je kunt maken. Hierdoor kun je zomaar drie in plaats van twee dagen per week naar je werk fietsen. En in geen van de beschreven velomobielen gaat de schrijver prive boodschappen doen. Blijkbaar mist er nog iets.

ligfiets van Andrei Adamchik

"Ligfiets" van Andrei Adamchik

Wil je geen energie stoppen in het zorgvuldig overwegen, koop dan een snel verkrijgbare middenmoter en begin te fietsen. Je kunt aan bijna alle kleine onwenselijkheden wennen en je volgende velomobiel zal dan nog een stap vooruit zijn. Je kunt een velomobiel ook gewoon een paar weken huren om te ervaren of ‘ie net zo goed fietst als ‘ie eruit ziet.

 

Hoofdkeus is:

Wil je snel fietsen of niet?

En zo ja, wil je dat dan op eigen kracht doen of niet.? En wil je dat op een rechtop fiets doen of vanuit een veilige liggende houding met een cocon om je heen voor je bescherming.

Als je dat op eigen kracht wilt doen moet u een snelle/lichte velomobiel kopen. De WAW waar wij dealer van zijn of de DF of Quest, verkrijgbaar bij de buren.

Hoeft het niet alleen op eigen kracht dan heb je de keus tussen 25 km/h en 45 km/h. 25 km/h kan legaal op alle fietsen die wij leveren. 45 km/h kan legaal op de Alleweder A6 en de Sunrider. In Nederland verkopen we alleen de Sunrider. De rechtop speed-bike laten we hieronder verder buiten beschouwing. Dat is niet ons ding.

 

Snelheid

Voor wie op eigen kracht wil rijden geldt: Dan moet je de  WAW met andere snelle fietsen vergelijken.

De Sunrider is geen snelle fiets. Hij is gemaakt om met een elektro motor te fuctioneren.

Wil je je graag met hogere snelheid verplaatsen, maar heb je niet altijd zin om je in het zweet te trappen, of heb je het gewoon niet in je zitten om 45 km/uur te fietsen. Dan is electro-ondersteuning met brommerkeuring een oplossing. De Sunrider en de A6 zijn er met brommerkeuring. De meeste mensen met zo'n snelfiets (Zo noemen wij snelle fietsen met brommerkeuring) fietsen vaker, verder en meer, dan mensen zonder ondersteuning. Het kan zijn dat je conditie dan achteruit gaat, omdat je de motor een deel van je inspanning laat overnemen. Daarbij voel je je vaak wel fitter en gelukkiger, omdat je thuis, of op je werk wel meer energie over hebt.

Velen fietsen op een ligfiets omdat het comfortabel is en de meest efficiënte fiets is. Fietsen in een velomobiel is voor nog meer snelheid en biedt bescherming tegen weer en verkeer.

Vele fietsers hebben hun werktijden en -route aangepast om ‘s ochtends niet tussen de breeduit fietsende scholieren verzeild te raken. Veel snelheidswinst bij fietsen is te behalen met detailkennis van plaatselijke omstandigheden. Als je tussen de scholieren verzeild raakt wordt het er niet makkelijker en sneller op, maar je voelt je in je velomobiel wel prettiger.

Imago

De Sunrider is van binnen en buiten de mooiste. Hoewel er over smaak valt te twisten is er toch wel consensus over dat de binnenkant van de Sunrider met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De moeite die men gedaan heeft om de binnenkant zo mooi en comfortabel te maken spreekt aan. Niet iedereen vind dat echter het extra gewicht waard. Bij de WAW heeft men net zo veel zorg besteed aan de snelheid wat afstraalt op de buitenkant, maar aan de binnenkant is geen gram extra besteed. Menig WAW rijder is jaloers op de binnenkant van Sunrider en menig Sunrider rijder is jaloers op het gewicht en de snelheid van de WAW. Met de vernieuwde WAW is de binnenkant met een sprong vooruit gegaan, terwijl ze wel het gewicht laag hebben gehouden.

kunstwerk

Onderhoud

Onderhoud van elke velomobiel is klein. Een vergelijking met een tweewieler, liggend of zittend, wint de velomobiel altijd. Het meeste spatwater van de voorwielen gaat naast het achterwiel. Een open derailleur –systeem vergt meer onderhoud dan een open naafversnelling en een totaal ingebouwde ketting vergt het minste onderhoud.

Onderhoudskosten blijven meestal onder de paar honderd euro per jaar steken. Met elektroaandrijving moet je er op rekenen dat je elke 3 tot 5 jaar een nieuwe accu moet kopen, omdat de oude niet meer aan je wensen voldoet. Daarvoor moet u dus twee tot drie honderd euro per jaar extra rekenen. Over de levensduur van electromotoren is bij ons nog niet veel bekend. Alligt garandeert ze tot 20.000 km, maar dat wil niet zeggen dat er nooit wat mis mee is.

Veiligheid van de Velomobielen vergeleken

De Sunrider heeft met extra binnenschaal de meeste weerstand tegen botsen. De WAW komt door zijn lage zwaartepunt goed de Elandtest door.

Veiligheid in het algemeen

Alligt vindt veiligheid belangrijk, omdat wij graag zo min mogelijk betrokken raken bij ongevallen. Hiervoor willen wij graag onze (potentiele) klanten bewust maken van welke risico's ze lopen in het verkeer zodat ze minder kans maken om betrokken te raken bij een ongeval. Ook willen wij voertuigen zo maken dat ze zo min mogelijk bij ongevallen betrokken raken. En willen wij de gevolgen voor iemand die betrokken raakt bij een ongeluk zo mimimaal mogelijk maken.

Automobilisten moeten serieus overwegen of ze niet een velomobiel nemen. Ondanks dat ze meer kans maken om aangereden te worden zal hun levensverwachting door een betere gezondheid er toch op vooruit gaan.

In alle gevallen geldt: Rij defensief, ken je fiets en realiseer je dat anderen niet aan ligfietsen en velomobielen gewend zijn.

Wat ook niet voor iedereen evident is dat driewielers ook op zijn kant kunnen wanneer je maar hard genoeg door de bocht gaat. Hoe lager het zwaartepunt, hoe harder je door de bocht kunt. Een vierwielige velomobiel is veel stabieler dan een driewieler.

Over veiligheid en velomobielen is weinig bekend. Onderzoek met controlegroepen van dezelfde soort mensen (sportieve man van 30-50 jaar) op andere voertuigen, uitgedrukt naar ongelukken per km. is er niet. Vergelijkingen met bijvoorbeeld een open ligfiets, rechtopfiets, racefiets en brommer of bijvoorbeeld een auto zijn er niet.

Denken dat je gezien wordt is het gevaarlijkste. Een gele velomobiel met berijder die denkt dat hij goed zichtbaar is, is veel kwetsbaarder dan een zwarte velomobiel met berijder die denkt dat hij niet gezien wordt.

Over het algemeen is er wel consensus over dat velomobielen veiliger zijn dan een rechtopfiets als je bij een ongeluk betrokken raakt. Dat geldt ook voor open ligfietsers. De hamvraag is of je wel of niet vaker bij een ongeluk betrokken raakt. De kans op, maal de ernst van een ongeluk bepaalt de veiligheid. Het verkeer wordt er hoe dan ook veiliger op als een automobilist met de velomobiel gaat, want als automobilist breng je ook anderen in gevaar en als fietser nauwelijks.

Alligt heeft een nog uitgebreider stuk geschreven over veiligheid en velomobielen. Zie hier.

Achteruit

Vele velomobielen hebben voetengaten. De WAW heeft een voetengat. Daardoor kun je met je voeten naar achteren bewegen. In een Sunrider moet de instapklep openen en met je hand een voorwiel grijpen om achteruit te rollen. Met ons resent ontwikkelde kunststof wiel is dat een stukje pretiger geworden.

Geluid

De WAW maakt een lekker sportief geluid en de Sunrider is relatief stil. Bij electrische ondersteuning is het geluid, afhankelijk van het type fiets en motor, van irritant tot prettig grommend. De Bosch motor heeft het prettigste geluid. Het geluid van de WAW zal mogelijk een Sunriderrijder storen, terwijl de WAWrijder het geluid iets vindt toevoegen aan zijn beleving van snelheid en sportief rijden. Verschillen zijn ook te vinden in hoe de fietsen geveerd zijn, en of de ketting naar binnen toe is afgeschermd en het toegepaste materiaal van de body en de componenten. Bij de WAW is er ook een groot verschil te horen of je met of zonder vizier rijdt. Meer vering is stiller, maar je komt trager door de elandproef. (Dat is een snelle uitwijk- en correctiemanoeuvre) Een ketting waarbij de rollen en naaf afgeschermd zijn, is stiller. Ketting af en toe smeren helpt ook. De vilten binnenafwerking van de Sunrider dempt geluid geweldig.

Met dakje en vizier wordt meer geluid binnen bij je oren gehouden. Zonder vizier bij hoge snelheden kan ook de lucht om je oren suizen wat ook lawaai is. Bij snelheden boven de 35 km/h wordt windruis een belangrijke bron van geluid en bij snelheden boven de 45 km/h wordt het tijd om aan een extra windschermpje of gehoorbescherming te denken.

Transpiratie en snelheid

Fietsen is werken en daarmee transpireren. Met e-ondersteuning zweet je minder. Door het zitje, dat zitvlak en rug afschermt, is er op die plek al minder ventilatie. Door de stroomlijn van een velomobiel zit je ook nog eens uit de wind. Dat is juist zo fijn aan velomobielen. Bescherming tegen weer en wind en meer snelheid door de stroomlijn. Fietsen bij vorst is goed te doen. Fietsen in de zomer gaat ook goed. Je kunt denken dat je een stuk van je snelheidswinst zou willen opgeven om minder te transpireren door langzamer te rijden. In de praktijk doen de meeste velomobielrijders dat niet. De sensatie van op eigen kracht snel te fietsen en snel ergens te komen weegt zwaarder. Met een snelfiets (velomobiel met brommerkeuring) ga je minder zweten, omdat je zelf minder inspanning levert. Terwijl je toch snel kunt gaan.

De snelheid van de fiets wordt bepaald door de diverse ontwerpkeuzes van de bouwer en welke versie u wilt. De hoofdkeus is: Wil je op eigen kracht rijden, of is electrische ondersteuning een vanzelfsprekende aanvulling op je eigen kracht om de snelheid te bereiken die je wilt?

Bij een dakje en/of vizier is er ondanks dat de hoofd -luchtstroom mooi aerodynamisch over je hoofd gaat, toch nog een luchtstroom nodig onder je vizier/dakje door dat voor koeling van je hoofd en ontwaseming van je ruitje zorgt.

Een snellere fiets kun je maken door het frontaal oppervlak klein te maken en door de weerstandscoëfficiënt beter te maken. Snelle banden, een laag  gewicht en laag ontwerp helpen ook. De WAW doet dit alles extreem. De Sunrider heeft een groot frontaal oppervlak door zijn hoge positie, maar is sneller dan je op grond daarvan zou verwachten. Een deel van de verklaring daarvoor is dat de Sunrider geen voetengat heeft. Daardoor komt er geen lucht voor in de fiets die er via het instapgat weer uit gaat. De luchtstroom veroorzaakt dus geen wrijving, maar dus ook geen koeling en ventilatie. Bij de WAW is het voetengat zo klein dat het hetzelfde effect heeft.

Tip aan de overheid

Als de overheid het fietsen zou willen stimuleren zouden ze jonge fietsers moeten aanleren om zich aan de regels te houden en bovendien fietsers dezelfde rechten moeten geven als automobilisten. Wij zijn overigens van mening dat we dat al hebben, omdat fietsers (als zwakke verkeersdeelnemen) in het geval van een ongeluk per definitie de winnende partij zijn en omdat alle mensen gelijke rechten hebben en het dus een fout van de wegbeheerder is die voorrangs situatie vaak fout aangeeft. Het is, denken we, slechts een questie van tijd voordat dit door een slimerik via de nodige jurispudentie wordt vastgesteld. Tot die tijd adviseren we u om gepast om te gaan met voorrang nemen waar u als fietser ervaard dat het gerechtvadigt zou zijn om voorang te krijgen i.v.m. gezondheids schade.

Als je naar je werk  fiets op de ene dag en met de auto gaat op een andere dag merk je vaak: Op gelijke plaatsen gelden verschillende regels. Dat is verwarrend en onrechtvaardig.

Als je zonder problemen een kleine elektronondersteuning, ook voor boven de 25 km/uur zou kunnen krijgen, zou menigeen een dag in de week extra fietsen. 100 Watt toe mogen voegen bij fietsers, zonder verdere regels, is waarschijnlijk een veilige keus voor de veiligheid wat veel meer fietsen en dus gezondheid zou opleveren. Want een brommerkeuring is niet haalbaar voor de kleine producenten en een hoop brommeregels helpen de fiets niet vooruit.

 Groot licht voor auto’s verbieden zou voor fietsers ook een goede zaak zijn.

En alle wegen, dus ook fietspaden voorzien van goede strepen aan de zijkanten en indien gewenst ook in het midden. Hierdoor zouden de mogelijke zogenaamde onverkaarbare frontale botsingen in het donker tussen bijvoorbeeld bromfietsers sterk gereduseerd kunnen worden.

Dit alles zal lijden dat fietsers zich meer gewaardeerd voelen en dus meer mensen meer gaan (snel)fietsen.

 

Tot Slot

Bovenstaande is slechts een mening van een producent die met zorg is weergegeven met als belangrijk doel kennis over velomobielen en aanverwante zaken te delen. Als u op het bovenstaande wilt reageren kan dat bij Alligt.

twingo met a7sunrider

Alleweder A7 en Sunrider met Twingo-ondersteuning. (tot 130 km/h:)

 

home