updates / nieuws / recente aanpassingen van pagina's of onderdelen van pagina's van Alligt.nl

Februari 2021:

Alligt heeft een testmachine gemaakt om haar cargo bike wielen zelf te testen. Hiermee kunnen we bij diverse snelheden en 15 graden belastingshoek een wiel vele klappen geven. De eerste testen zijn gedaan.

Het 406-27 wiel heb ik getest met Schwalbe maraton plus band 47-406. Hij is getest met 200 kg. Op basis van praktijk ervaringen en een vijligheidsmarge blijf ik ben mijn vrijgave tot 75 kg bij 25 km/h

Het 406-35 wiel beb ik getest met de Schwalbe pick-up band 55-406. Hij is getest met 311 kg. Dit wiel geef ik vrij tot 150 kg bij max 25 km/h. 

Tijdens deze testen moet je zeer regelmatig de binnenband vervangen en een paar keer de buitenband.  

Testmachine wielen Alligt

Aan de linker kant komt een stijf opgehangen gewicht te hangen. De aandrijving gaat via twee van onze nieuwe kunststof 70T kettingwielen. Dat kunnen we die ook gelijk mee testen. Deze hebben inmidels 7000 km gelopen met een continu vermogen van 100 tot 600 Watt.

Één van de testen die we daarmee kunnen testen is de test volgens de Duitse cargo bike test. 79010 norm. We kunnen er ook ermee testen of we vinden of de diverse stappen van die test relevant vinden. Onze bevindingen kunnen we dan meenemen naar de normcomissie die een nieuwe europese NEN norm voor cargo-bike probeert te formuleren waar we in zitten. Ik zou globaal zeggen dat de 0 graden test bij mijn wielen niet relevant is. Dat je zeker hem ook met -15 graden hoek moet testen. Misschien wat minder intensief als de +15 graden test.  

We hebben geprobeert te testen wat de invloed is van verschillende materialen en welke proces parameters van het spuitgieten van invloed zijn op de sterkte van het wiel. Maar dat heeft nog niet tot iets zinvols geleid.

En kunnen we uit elke productie batch een steekproef nemen, om te kijken of de nieuwe lichting voldoet aan de eisen die we er aan stellen. We hopen zo een certificaat van product conformitiet te krijgen van de RDW of TUV. Het zou ook een opmaat kunnen zijn om een brommer certificaat bij (somige) van onze wielen te krijgen.

We denken dat we ruim 50 testen moeten uitvoeren om voldoende kennis te vergaren. Dat zal wel enige tijd in beslag nemen. Deze testen kunnen tot ca 100 km/u. Ook zullen we kijken hoe vermoeingsbreuken breuken er bij veel hogere krachten en minder klappen en die breuken bij lagere belasting en veel meer klappen. We verwachten dat we andere breuken zien bij andere belastings gevallen.

 

 

Juni 2020:

Alligt heeft een nieuw, lichtgewicht 70-tanden-kettingwiel gemaakt met aan twee zijden een vaste beschermrand. Hij is minimaal 20% lichter dan onze bestaande varianten. Deze tandwielen hebben we al jaren uit één stuk 15 mm dik aluminium gefreesd. Maar nu hebben we het opnieuw doordacht en zijn tot een verbetering gekomen. We laten hem nu uit een hoogwaardige kunststof uit één stuk spuitgieten. Dit is een nieuw product in de zin van dat met deze techniek nog nooit een tandwiel geproduceerd is in de lig(fiets) wereld. De eerste serie tandwielen heb ik net binnen. De enigste vraag waar we nog geen antwoord op hebben  is hoe lang hij mee gaat. Mocht dit goed uitpakken dan is dit een mijlpaal als het gaat om efficiënte productie- techniek en gewichtsbesparing. Qua levensduur garanderen we hem tot twee maal een versleten ketting. Natuurlijk hopen we dat hij nog veel langer mee gaat.


In een velomobiel met afgeschermde ketting en gecombineerd met een middenmotor tot maximaal 250 W nominaal garanderen we hem ook 2 kettingen. Voor een velomobiel zonder hulpmotor met afgeschermde ketting is dat meestal ruim 50.000 km.


Het blad wordt geleverd met 2 soorten ringetjes voor onder de bladbouten of bladhulzen om het draagvlak tussen bout en kunststof groot genoeg te maken. Deze moet u gebruiken om te voorkomen dat de kunststof gaat kruipen onder invloed van te hoge vlaktedruk.


Vergeleken met de aluminium alternatieven (tandwiel met dubbele beschermrand of tandwiel met één vaste rand en een extra losse rand is ruim 20% gewicht bespaard. Mocht de behoefte aan deze tandwielen toenemen kan de productie gemakkelijk worden opgevoerd. Het design en de berekeningen zijn gedaan door Jurriaan Bol, een bekende uit de ligfiets- wereld. Als het een succes wordt komen 60 en 52 tanden ook aan de beurt.


Door het toenemend gebruik van cassettes met steeds meer versnellingen en met een groter bereik is de behoefte om voor ook nog te schakelen kleiner geworden. Diverse voertuigen hebben dan voor nog maar één tandwiel. Daardoor heb je voor geen derailleur meer die de ketting geleid en kan de ketting er makkelijker af springen. Vandaar de toegenomen behoefte aan twee vaste beschermranden aan het kettingwiel.

Alligt 70 T kunststof Kettingwiel

Alligt 70T tandwiel van kunststof


De consumentenprijs is €120,- . Het kunststof spuitgegoten kettingwiel met geïntegreerde dubbele beschermrand is verkrijgbaar om vast te zetten op de crank voor 110 en 130 mm steekcirkel met 5 gaten en ook voor de Bafang middenmotor met 60 mm steekcirkel met 5 gaten. Hoe groter de steekcirkel waarop hij met de bladbouten vastgezet wordt hoe beter.



Tip: 
Als u de ketting vervangt is het goed om het kettingwiel los van de crank te halen en 2 steken naar voren door te draaien. Omdat de meeste mensen niet rond trappen slijten de tanden onregelmatig. Ze slijten harder waar je maximaal kracht kunt zetten en veel minder op de plaatsen waar de ketting zijn kracht doorgeeft in de dode punten. Door het kettingwiel te verdraaien ten opzichte van de crank verleng je de levensduur. Ook kun je de looprichting een keer veranderen, omdat het tandwiel symmetrisch is.

 

November 2019:

Alligt next generation cargo wheel

We hebben de intentie om met een tweede wiel te komen. Samen met Boldesign.nl zijn we bezig om het concept uit te werken en door te rekenen. 

 Deze versie is geheel vervallen en vervangen door ander wielen. (okt 2020)

 

April 2019:

We zullen op weer op Spezi staan.

We stoppen met de verhuur van velomobielen. Wel kunt u terecht voor een gratis proefrit bij ons.

We hebben ons aangesloten bij de LEVA-EU een lobby club voor electriche voertuigen.

Op dit moment denken we na over een tweede matrijs voor een tweede kunststof wiel met een iets bredere velg, nog meer geoptimaliseerd voor cargo fietsen en de mogelijkheid om het wiel te kombineren met een éénzijdig opgehangen naafmotor. Meld u vooral als u wensen in die richting heeft, zodat we zoveel mogelijk wensen mee kunnen nemen.

November 2018:

Alligt gaat voorlopig nog door met het produceren van het bouwpakket van de A4. We plakken er in indien nodig nog een jaar aan vast. Tot eind 2019. We rekenen er op dat we de A4 aan iemand door kunnen geven, maar dat heeft nog even tijd nodig.

Augustus/dec 2018:

Alligt heeft diverse Sunriders te koop of te huur. In het verleden zijn deze fietsen  aan diverse scholen ter beschikking gesteld door Stichting Techno Challenge om meer studenten richting techniek te trekken met tot de verbeelding sprekende projecten. Nu zijn ze door gewijzigde onderwijs methoden en gebrek aan tijd niet meer langer geschikt. 

De Sunriders zijn als bouwpakket aan de scholen geleverd en door de scholen in elkaar gezet. |Een paar zijn ook nog nooit helemaal af gemaakt. Sommige delen zijn ook beschadigd of weg. De scholen hebben er meestal een paar maal paar jaar mee gefietst, waaronder een onderlinge behendigheid wedstrijd. Ook hebben een aantal fietsen mee gedaan aan een design wedstrijd om het uiterlijk hipper te maken. Het gaat om nog zes Sunriders van het eerste model en nog 3 Sunriders van het huidige model. (Model II)

De fietsen kunnen nagekeken worden door Alligt en krijgen als "gebruikte" fiets nog een jaar garantie vanaf het moment dat u ze koopt. De Sunriders model II hebben de Bosch middenmotor tot 25 km/h en een SRAM Dualdrive achternaaf. Op de accu’s van Boch krijgt u ook een jaar garantie. De Sunriders model I hebben een Cristalite achternaafmotor tot 25 km/h op 36 volt. Deze hebben allemaal geen accu's meer. Daarvan is het niet duidelijk of de motoren het nog doen als u ze koopt zoals ze er staan. Ook hebben alle Sunriders in min of meeerdere mate gebruikssporen, ondanks dat ze zeer weinig kilometers hebben gemaakt.

De fietsen verkeren in zeer diverse staat en u kunt ze kopen zoals ze nu zijn of nadat Alligt ze geheel nagekeken/gerepareed heeft. Uiteraard tegen verschillende tarieven.

Sunrider model II met Bosch midden motor en accu door Alligt nagekeken: € 5000,-

Sunrider model II met Bosch midden motor en accu in de staat zoals ze er staan: € 4000,-

Sunrider model 1 met nieuwe Cristalite motor/accu door Alligt nagekeken en 1 jaar garantie: € 3500,- (motor en accu moet nog gekocht worden, dus daar kunt u nog inspraak uitoefenen.)

Sunrider model 1 met Cristalite motor zonder accu maar met motor: Tussen de €1500,- en € 2500,-

Als u kiest dat Alligt ze nakijkt en klaar maakt moet u rekenen op een 2-4 maanden levertijd.

Op marktplaats zet ik af en toe en fiets neer als ik tijd heb.

 

April 2018:

We hebben een producent gevonden die in licensie de Sunrider verder gaat produseren.:) Het zal nog even op zich laten wachten tot dat de eerste geleverd zullen worden omdat het van nul af aan moet worden opgebouwd. We zullen ons daar ook een beetje mee bemoeien een onze kennis door te geven en te zorgen dat de degelijkheid van de Sunrider gewaarborgd is. We zijn hiervan ook dealer geworden en hopen dat we deze zomer de eerste Sunrider van onze nieuwe producent kunnen ontvangen. De Sunrider zal dan als 25 km/h of 45km/h electro hybride geleverd worden.

Februari 2018:

Eind 2018 zullen we stoppen met het produseren van het Alleweder A4 bouwpakket. Dus iedereen die het nog altijd had willen doen! doe het nu. Levertijd, zal zoal altijd zijn. Tussen de 2 en 3 maanden. Als iemand de Alleweder A4 zou willen overnemen mag je je melden. We stoppen ermee, omdat het niet meer binnen onze bedrijfs activiteiten past. We verwachten ons over een paar jaar nog uitsluitend bezig te houden met het ontwikkelen en produceren van lichtgewicht vervoersmiddelen onderdelen.

 

Januari 2018:

We hebben op het pand aan de Koperweg 3 weer verduurzaamd (Lees, voor ons goedkoper gemaakt). We hebben 40 zonnepanelen de Koperweg. Er liggen er ook nog 40 van Intercitybike. Ons pand aan De Vliet 8 is verhuurd aan balondrukkerij.nl, als u nog een een ballonetje wilt oplaten. Daar liggen 44 panelen op. In de anderhalf jaar tussen de oude en nieuwe panelen is er veel gebeurt. We krijgen nu meer stroom met minder panelen en 10 % minder kosten.

 

December 2017:

Bijna alle velomobielen te proberen, te huren en te koop!

 

We hebben resentelijk de mogelijkheden om bij ons een velomobiel uit te proberen uitgebreid. Doordat we nu in hetzelfde pand als Intercitybike, de producent van de DF, kunt u op hetzelfde adres ook een Df en DF XL uitproberen. Tevens hebben wij een gebruikte Carbon Quest staan die u ook bij ons kunt huren.

Bij ons kunt u de WAW, Quest, Alleweder A6 en Sunrider huren.

Bij ons kunt u de WAW, Alleweder A4 (alleen als bouwpakket) en de A6 en nog een paar Sunriders kopen.

Bij ons in hetzelfde pand op de Koperweg 3 kunt u ook de DF en de iets kleinere DF XL uitproberen en kopen.

Huur voor een dag is 30 euro.

Huur voor een week is 150 euro.

Huur voor een maand is 400 euro.

We vragen 300 euro borg.

Alle risico's zijn voor u, de huurder van de velomobiel.

Meer informatie hierover op velomobiel.eu

Koperweg 3, Dronten

Het pand op Koperweg 3 in Dronten waar Intercytibike en Alligt de ruimte delen.

September 2017:

Feestelijke opening van Alligt op de Koperweg 3, 8251 KA Dronten. Zondag 22 oktober a.s. vanaf 10.00 tot 18.00 uur. (openbaar voor alle geintereseerden) Op het nieuwe adres van Leo’s bedrijf Alligt en Ymte Sybrandy’s bedrijf Intercitybikes openen we het pand. We zijn beiden werkzaam in de velomobielwereld.

Na de verbouwing, verhuizing en het inrichten is het zover:

Op het programma staan :
-Mogelijkheid tot bezichtiging van het nieuw verbouwde en ingerichte deel voor Leo’s nieuwe onderkomen.
-Opening van het velomobielmuseum van Intercitybike!
-Mogelijkheid tot bezichtiging van het nieuw verbouwde en ingerichte deel van Intercitybike’s.
-Voor de hobbyisten en techneuten, zoeken of er in de incourante hoek nog iets voor een zacht prijsje te vinden is.
-Bezichtiging van de aankomst van veel velomobielen die terugkomen van de Lelystad-Enkhuizen-Lelystad-velomobieltoertocht om omstreeks16.30.(deze tijden zijn afhankelijk van het aantal deelnemers en andere omstandigheden) Ymte fietst mee in zal daarom niet in het pand zijn van ±13 tot ±16.30 uur.

Achtergrond:

InterCityBike

InterCityBike is de producent van de DF velomobiel. Dit is één van de snelste mens-alleen-aangedreven velomobiel die in de serie geproduceerd wordt. Zij maken er 80-100 per jaar. Ymte heeft al tientallen jaren ervaring met velomobielen en rijdt al evenzoveel jaren in de top van de velomobiel wedstrijden. Over en weer doen we al meer dan 15 jaar zaken. En we zetten ons beide ook al vele jaren in voor verspreiding van velomobielen en ligfietsen voor een beter milieu, gezondheid en betere efficiëntie.

Alligt

Alligt richt zich meer en meer op het toeleveren van onderdelen aan de ligfiets- en velomobielproducenten. Zo zijn bijvoorbeeld onze kettingrollen zijn in de meeste velomobielen en diverse open ligfietsen te vinden. We trekken nu ook hard aan het bijzondere kunststof 20” spuitgegoten wiel dat we 2 jaar geleden in gang hebben gezet. Met dit wiel dat speciaal is gemaakt voor 3- en 4-wielige voertuigen hopen we nog jaren te kunnen uitbreiden. Hiermee komen we buiten de traditionele velomobielbranche bij relatief jonge bedrijven die zich specifiek op één vervoersproduct richten.

Alligt huurt circa 150 vierkante meter en een zolder voor opslag.
Op velomobielgebied is Alligt producent van de Alleweder A4 en is dealer van de WAW en Allewede A6 en kan men fietsen huren en uitproberen van de merken die we voeren. We zijn gestopt met productie van de Sunrider. Als ik iemand vindt die de Sunrider en of Sunrider veloquad zou willen gaan produceren, wil ik daar wel dealer van worden.

Samengevat: Ik ga minder velomobielen maken. En ga verder met velomobielen verhuren, ik blijf frezen en ga het assortiment kunststof onderdelen uitbouwen en daarnaast ga ik mogelijk ook nog advies- en ontwerpwerk op dit gebied doen.

De samenwerking met Intercitybike draait vooral niet om het huren van de ruimte, maar op het samen werken in één ruimte waarbij we elkaar over en weer kunnen helpen en inspireren. De verbouwing die voor Alligt is gerealiseerd, is wat dat betreft een prima voorbeeld. We hebben samen plannen gemaakt en samen uitgevoerd. Diverse ruimtes (showroom, metaalwerkplaats, magazijn en schuurhok) gebruiken we gezamenlijk.

Ymte en Leo

Zet in je agenda: Feestelijke opening Koperweg 3, 8251 KA Dronten. 22 oktober a.s. vanaf 10.00 tot 18.00 uur.

 

Juli 2017:


We zijn verhuizd. In juli en augustus zullen we wel bezig zijn met inrichten en de laatste puntjes op de i zetten met betrekking tot de verbouwing. We verhuizen naar de Kopperweg 3 in Dronten. Als u me niet kunt bereiken kunt u een mail proberen. Mails worden meestal binnen 24 uur beantwoord. leovisscherkorver@gmail.com

Maart 2017:

Ons kunststof wiel is door Podbike volgens ISO 4210-7 Appendix A getes. Lees meer...

Maart 2017:

Alligt experimenteert met een trapasgenerator.
Met deze generator, ingebouwd in onze Sunrider veloquad, van het Deense bedrijf Bike2.dk geven we een inkijkje in het begin van een nieuwe revolutie binnen de lichtgewicht transport branche. Uiteindelijk zal een electrische overbrenging minder onderdelen bevatten en dus minder onderhouds gevoelig zijn en dus goedkoper dan mechanische overbrengingen. Dit is wat nu al aan het gebeuren is in de autoindustrie.

Bike2.dk trapasgenerator

Qua ontwerpvrijheid gaat hiermee een wereld open. Eén trapasgenerator met één of meer motoren. Twee of meer generatoren met één of meer motoren. Als je met twee motoren rijd, één met hoog koppel om weg te rijden en één die het later overneemt voor hogere snelheden. Achteruit trappen kan remmen en/of achteruit rijden zijn.

In de revalidatietechniek zou men bijvoorbeeld het linker been meer/minder kunnen trainen/gebruiken dan het rechter. Als handbike, een haakse overbrengingen, bedenk maar iets en soms kan het de ideale oplossing zijn.

Door dit soort systemen kan de belasting op het voertuig beperkt worden. Geen ketting betekend minder krachten door het frame. En zeker net zo belangrijk. Als mensen extreem hart trappen, zal de generator doorslippen en daarmee de gebruiker ontmoedigen om zo extreem te trappen. En in het gebruik kan het voertuig en berijder beschermd worden. Je kunt het voertuig remmen op de motor als je de berg af gaat. Podbike.com ontwikkelt een vierwieler, met een eigen trapasgenerator, die bijvoorbeeld begint te remmen bij 50 km/h en heeft een maximum van 60 km/h bergaf. Omdat je de rotatiesnelheid van de motor ook meet en controleert heb je ook ABS.

geen ketting

Deze versie van Bike2.dk is te koop en voor ons een belangrijke stap naar de productie van deze systemen die ook geschikt zijn voor ons soort voertuigen. Deze uitvoering kan alleen vooruit en heeft één motor tot 25 km/h op dit moment. Dit bedrijf heeft duidelijk een open mind voor vernieuwende toepassingen, maar focussen zich op dit moment op deze versie.
Bent u producent en geïnteresseerd in een aangepaste versie, treed met hen in contact en zie waar u uit komt.

Deze Sunrider veloquad met trapasgenerator is te zien op Spezi, 29 en 30 april in Germersheim in Duitsland. Dit jaar nog verwachten we een twee motoren versie te kunnen testen. Alligt zoekt overigens nog steeds een producent die Sunrider wil overnemen.

Sunrider veloquad met trapgenerator

Januari 2017:

Vooraankodiging: Alligt gaat binnen Dronten verhuizen.

Ergens dit jaar gaan we verhuizen naar de Koperweg in Dronten. Daar zit InterCityBike, de producent van de DF velomobiel. Bij hun kunnen we 100 tot 150 vierkante meter huren in hun grote hal. Daar gaan we gezamenlijk verbouwen voordat we daarheen verhuizen. We zien de samenwerking met ICB met plezier tegemoet.

Kenners zullen zich afvragen waarom we nu wat kleiner gaan zitten. Om gezondheidsredenen ben ik genoodzaakt een aantal structurele wijzigingen in mijn bedrijf door te voeren. De koerswijziging is een kwestie van de activiteiten aanpassen aan wat ik fysiek nog kan. Ondernemen is altijd inspelen op kansen en omgaan met veranderingen. Nu is er een verandering in/aan mijn lichaam. Ik kan minder zwaar tillen en minder kracht zetten met mijn armen/handen. De voorlopige diagnose hierbij is Fibromyalgie. Deze lichamelijke verandering gaat “toevallig” samen met geleidelijke veranderingen waar ik binnen mijn bedrijf al langer mee bezig was. Meer en meer toeleverancier zijn voor lichtgewicht voertuigen en minder en minder eigen voertuigen produceren.

Door mijn gezondheid zal ik op korte termijn stoppen met het monteren van complete velomobielen en veloquads. Ik ben nog bezig om één A6 en drie Sunriders af te bouwen. Daarna worden geen complete fietsen meer door mij gebouwd. Bouwpakketten met kunststof bodies maak ik ook niet meer. Wat er dan op velomobielgebied voorlopig overblijft is het bouwpakket van de A4 en misschien het maken van een veloquad prototype. Ik moet nog even in het midden laten of ze over enige tijd misschien toch weer gebouwd gaan worden (niet door mij, maar door een ander). Eerst even verbouwen en geen zaken afspreken die mijn gezondheid onder druk zouden kunnen zetten. De rest gaat gewoon door. En als ik een keer de telefoon niet opneem ben ik waarschijnlijk op de Koperweg.

Op velomobielgebied blijven we wel dealer van diverse merken (WAW en A6) en kan men nog fietsen huren en uitproberen van de merken die we voeren. Als ik iemand vindt die bijvoorbeeld de Sunrider en of Sunrider veloquad zou willen gaan produceren, wil ik daar wel dealer van worden.

Samengevat: Ik ga dus minder velomobielen maken, ik blijf frezen en ga het assortiment kunststof onderdelen uitbouwen en daarnaast ga ik mogelijk ook nog advies- en ontwerpwerk op dit gebied doen.

Vanwege de bovenstaande verschuiving van activiteiten lijkt mij het gewenst geworden om ook via email bereikbaar te zijn. leovisscherkorver@gmail.com

Vanzelfsprekend meldt ik tijdig op deze plek wanneer mijn activiteiten verhuist worden.

Leo Visscher
Alligt

In verband met het bovenstaande hebben we de pagina van Alligt.nl al fors aangepast. Dus al u her en der wat mist, dan klopt dat.

 

December 2016:

Alligt is gestop met het bouwpakket van de A6. We hebben nog 3 complete A6-sen te koop.Lees meer...

November 2016:

Alligt is bezig om ook een veloquadcentrum te worden. Lees meer...

 

November 2016:

We hebben een stukje over genocide aan onze missie toegevoegd. Ga naar missie...

 

Oktober 2016:

De volgende proto van de veloquad Sunrider begingt al vorm te krijgen. Voorwielen 50 cm naar voren geplaatst en geen ketting meer. Het instapgat i.v.m. prettig in en uitstappen is nog even een grote puzel. Lees meer... onderaan.

Oktober 2016:

Bij mijn veloquad testfiets is nu de rechter vooras na 15.000 km afgebroken. Lees meer...

 

Oktober 2016:

We zijn net tegen een boete van de belastingdienst aangelopen wegens het niet indienen van het juiste BTW nummer van een buitenlandse kant. Dit is aanleiding om weer een rechtszaak te beginnen om iets meer menselijkheid in de regels te bewerkstelligen, waartoe volgens ons ook papieren aangifte zou behoren. Lees meer...

 

home