updates / nieuws / recente aanpassingen van pagina's of onderdelen van pagina's van Alligt.nl

 

Maart 2017:

Ons kunststof wiel is door Podbike volgens ISO 4210-7 Appendix A getes. Lees meer...

Maart 2017:

Alligt experimenteert met een trapasgenerator.
Met deze generator, ingebouwd in onze Sunrider veloquad, van het Deense bedrijf Bike2.dk geven we een inkijkje in het begin van een nieuwe revolutie binnen de lichtgewicht transport branche. Uiteindelijk zal een electrische overbrenging minder onderdelen bevatten en dus minder onderhouds gevoelig zijn en dus goedkoper dan mechanische overbrengingen. Dit is wat nu al aan het gebeuren is in de autoindustrie.

Bike2.dk trapasgenerator

Qua ontwerpvrijheid gaat hiermee een wereld open. Eén trapasgenerator met één of meer motoren. Twee of meer generatoren met één of meer motoren. Als je met twee motoren rijd, één met hoog koppel om weg te rijden en één die het later overneemt voor hogere snelheden. Achteruit trappen kan remmen en/of achteruit rijden zijn.

In de revalidatietechniek zou men bijvoorbeeld het linker been meer/minder kunnen trainen/gebruiken dan het rechter. Als handbike, een haakse overbrengingen, bedenk maar iets en soms kan het de ideale oplossing zijn.

Door dit soort systemen kan de belasting op het voertuig beperkt worden. Geen ketting betekend minder krachten door het frame. En zeker net zo belangrijk. Als mensen extreem hart trappen, zal de generator doorslippen en daarmee de gebruiker ontmoedigen om zo extreem te trappen. En in het gebruik kan het voertuig en berijder beschermd worden. Je kunt het voertuig remmen op de motor als je de berg af gaat. Podbike.com ontwikkelt een vierwieler, met een eigen trapasgenerator, die bijvoorbeeld begint te remmen bij 50 km/h en heeft een maximum van 60 km/h bergaf. Omdat je de rotatiesnelheid van de motor ook meet en controleert heb je ook ABS.

geen ketting

Deze versie van Bike2.dk is te koop en voor ons een belangrijke stap naar de productie van deze systemen die ook geschikt zijn voor ons soort voertuigen. Deze uitvoering kan alleen vooruit en heeft één motor tot 25 km/h op dit moment. Dit bedrijf heeft duidelijk een open mind voor vernieuwende toepassingen, maar focussen zich op dit moment op deze versie.
Bent u producent en geïnteresseerd in een aangepaste versie, treed met hen in contact en zie waar u uit komt.

Deze Sunrider veloquad met trapasgenerator is te zien op Spezi, 29 en 30 april in Germersheim in Duitsland. Dit jaar nog verwachten we een twee motoren versie te kunnen testen. Alligt zoekt overigens nog steeds een producent die Sunrider wil overnemen.

Sunrider veloquad met trapgenerator

Januari 2017:

Vooraankodiging: Alligt gaat binnen Dronten verhuizen.

Ergens dit jaar gaan we verhuizen naar de Koperweg in Dronten. Daar zit InterCityBike, de producent van de DF velomobiel. Bij hun kunnen we 100 tot 150 vierkante meter huren in hun grote hal. Daar gaan we gezamenlijk verbouwen voordat we daarheen verhuizen. We zien de samenwerking met ICB met plezier tegemoet. Mijn pand aan de Vliet heb ik te koop gezet.

http://www.fundainbusiness.nl/bedrijfshal/dronten/object-85466612-de-vliet-8/

Kenners zullen zich afvragen waarom we nu wat kleiner gaan zitten. Om gezondheidsredenen ben ik genoodzaakt een aantal structurele wijzigingen in mijn bedrijf door te voeren. De koerswijziging is een kwestie van de activiteiten aanpassen aan wat ik fysiek nog kan. Ondernemen is altijd inspelen op kansen en omgaan met veranderingen. Nu is er een verandering in/aan mijn lichaam. Ik kan minder zwaar tillen en minder kracht zetten met mijn armen/handen. De voorlopige diagnose hierbij is Fibromyalgie. Deze lichamelijke verandering gaat “toevallig” samen met geleidelijke veranderingen waar ik binnen mijn bedrijf al langer mee bezig was. Meer en meer toeleverancier zijn voor lichtgewicht voertuigen en minder en minder eigen voertuigen produceren.

Door mijn gezondheid zal ik op korte termijn stoppen met het monteren van complete velomobielen en veloquads. Ik ben nog bezig om één A6 en drie Sunriders af te bouwen. Daarna worden geen complete fietsen meer door mij gebouwd. Bouwpakketten met kunststof bodies maak ik ook niet meer. Wat er dan op velomobielgebied voorlopig overblijft is het bouwpakket van de A4 en misschien het maken van een veloquad prototype. Ik moet nog even in het midden laten of ze over enige tijd misschien toch weer gebouwd gaan worden (niet door mij, maar door een ander). Eerst even verbouwen en geen zaken afspreken die mijn gezondheid onder druk zouden kunnen zetten. De rest gaat gewoon door. En als ik een keer de telefoon niet opneem ben ik waarschijnlijk op de Koperweg.

Op velomobielgebied blijven we wel dealer van diverse merken (WAW en A6) en kan men nog fietsen huren en uitproberen van de merken die we voeren. Als ik iemand vindt die bijvoorbeeld de Sunrider en of Sunrider veloquad zou willen gaan produceren, wil ik daar wel dealer van worden.

Samengevat: Ik ga dus minder velomobielen maken, ik blijf frezen en ga het assortiment kunststof onderdelen uitbouwen en daarnaast ga ik mogelijk ook nog advies- en ontwerpwerk op dit gebied doen.

Vanwege de bovenstaande verschuiving van activiteiten lijkt mij het gewenst geworden om ook via email bereikbaar te zijn. leovisscherkorver@gmail.com

Vanzelfsprekend meldt ik tijdig op deze plek wanneer mijn activiteiten verhuist worden.

Leo Visscher
Alligt

In verband met het bovenstaande hebben we de pagina van Alligt.nl al fors aangepast. Dus al u her en der wat mist, dan klopt dat.

 

December 2016:

Alligt is gestop met het bouwpakket van de A6. We hebben nog 3 complete A6-sen te koop.Lees meer...

November 2016:

Alligt is bezig om ook een veloquadcentrum te worden. Lees meer...

 

November 2016:

We hebben een stukje over genocide aan onze missie toegevoegd. Ga naar missie...

 

Oktober 2016:

De volgende proto van de veloquad Sunrider begingt al vorm te krijgen. Voorwielen 50 cm naar voren geplaatst en geen ketting meer. Het instapgat i.v.m. prettig in en uitstappen is nog even een grote puzel. Lees meer... onderaan.

Oktober 2016:

Bij mijn veloquad testfiets is nu de rechter vooras na 15.000 km afgebroken. Lees meer...

 

Oktober 2016:

We zijn net tegen een boete van de belastingdienst aangelopen wegens het niet indienen van het juiste BTW nummer van een buitenlandse kant. Dit is aanleiding om weer een rechtszaak te beginnen om iets meer menselijkheid in de regels te bewerkstelligen, waartoe volgens ons ook papieren aangifte zou behoren. Lees meer...

 

home