Alleweder A9 bouwpakket subframe

22 sept 2014

Het subframe is een produkt waar veel fucties aan vastgekoppeld zijn. De hoofd kettingrol in het trekkende deel van de ketting en de geleiderol en kettingspanner in het terug gaande deel. Het centrale stuurdeel, dat linker wiel met rechterwiel koppeld. Alle kogelgewrichten die voor de stuurgeometri zorgen. De bevestiging van de onderzijde van het zitje. Diverse punten/gaten/gleuven om kettingbuizen, en electrische kabels vast te zetten. En al is het op dit moment buiten beeld ruimte voor een electroaandrijving en bevestiging van de draaipunten van de stuurknoppels. Door het subframe in de fiets te ontwerpen ontstaat een goed reproducerent relatief groot deel dat nog makkelijk aanpasbaar is. Dan kunnen we nog lang mogelijk blijven optimaliseren tegen geringe meerkosten. Aanpassen van een kuststof gelamineerd produkt kost altijd aanpassing van het origineel en het maken van een mal. Aanpassen van het subframe kost alleen herprogrammeren van een paar delen.

Het subframe is typisch een produkt wat zich leent voor spuitgieten als er een reeel uitzicht is op 1000 stuks of meer. Het geprojecteerde oppervlak is ongeveer net zo groot als van ons spuitgegoten zitje. We hebben dus al een idee wat het zal kunnen en wat het zal kosten. Maar de eerste jaren blijven we frezen om wijzigingen door te kunnen voeren en om af te wachten hoe het met de verkoop zal gaan. Als we een vierwieler gaan maken zal dit deel daar ook in komen. Het licht voor de hand dat we pas serieus gaan nadenken over spuitgieten een jaar nadat de vierwieler gemaakt is. Vierwiel komt pas serieus in beeld nadat er zicht op is hoe de mogelijk nieuwe europese regels voor gemotoriseerde lichtgewicht voertuigen uit lijken te pakken.

Al de delen van het subframe komen uit één plaat van 600 * 1000 * 8 mm Aluminium 6082. Daarom is het subframe iets minder dan 600 mm lang geworden, maar dat hadden we 2 jaar geleden al bedacht. Onze CNC freesmachine heeft een werkberijk van 610*1060 mm. Vandaar.

Hieronder de doos waar het subframe en diverse losse onderdelen in zitten. Informatie over de losse onderdelen vind je hier. Deze doos met onderdelen weegt ruim tien kg. Dit is een belangrijke doos. Hier zitten de onderdelen in die de fiets kunnen maken en breken, terwijl ze nauwelijks aandacht vragen. Hier is ook nog wel een paar kg gewichtsbesparing te realiseren in de komende jaren.

Eerst schroeven we het subframenhelemaal in elkaar. Alleen de voorpoothouders en de steun voor het zitje monteren we zonder lijm. En het deel wat naar het klepscharnier gaat monteren we niet.

Boven, voorveerpoothouder en steun voor zitje.

Dan onderstaande delen in elkaar schroeven.

Op de onderstaande foto's zie je welke bouten je waar nodig hebt. En een betje logisch nadenken ook. Niet te lange bouten in een ondiep gat. En een bout moet minimaal de diameter diep in en gat kunnen.

Onderstaan centraal stuurboompje komt aan bovenstaande twee kogelgewichten M6 vast te zitten. Van belang is dat de twee draadeinde van de kogelgewichten boven recht in elkaars verlengde komen te zitten. Eerst onderstaande deel samenstellen en dat het op het subframe zetten.

Ketting geleiderol terug lopende ketting. De ketting zit rechts in de fiets.

Hoofd kettingrol.

Door het smalle gat van het middelste onderdeel gaat de kettingbeschermslang heen. Die kun je t.z.t.vastzetten met de rubbers en kabelbinders. Doe dat dan zo dat de beschermslang nog op en neer kan.

Hieronder het deel waar door de twee gaten van 14 mm de kettingbeschemslangen naar het achterwiel worden vastgezet. De twee slangen lopen zo dicht over elkaar heen dat je ze niet beide met de rubbers kunt vastzetten. Ik plak de twee slangen direct voor en achter het spantje met de zachte kant van klittenband aan elkaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

hoofd kettingrol monteren

Je kunt de kettingbuizen even voor de proef monteren om de kettingloop te bekijken en de rollen in een lijn te zetten.

 

Kogels aan de voorkant.

Kettingspanner

Kettingspanner en geleiderol mooi in lijn zetten.

Nu moet je een aantal delen er weer af schroeven om het subframe te monteren. Dan kun je hem ook passen en eventueel de gaten waar de veervoorpoothouder door de buitenkant van de body gaat maken. Vervolgens de gaten boren om het subframe aan de monocoque te maken.

De binnenste van de drie niet boren. Dit gat, en ongeveer 6 anderen zouden gebruikt kunnen worden om de onderafdekplaat later te bevestigen. Boren door de M6 schroefdaad! met boor 5. Daarna subframe weghalen en opboren men 7mm.

4 gaten die nodig zijn om de steun van het zitje vast te zetten aftekenen.

En boren met rond 6 zodat het gat midden onder het spantje zit.

 

Eindresultaat monteren. Om een aantal plaatsen beetje kit gebruiken om kraken tegen te gaan.

Dan subframe met vastzetten.

Van binnen is de grondplaat van het subframe vastgezet met 8 * M6 bouten met careserieringen en de ondersteun voor het zitje met 4 M5 bouten.

Aan de zijkant ook nog wat kit om rammelen te voorkomen.

Nu gaan we verder om alles te monteren om de voorveerpoten vast te monteren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

home