Alleweder A9 bouwpakket losse onderdelen

31 okt 2013

 

Een groot deel van de losse onderdelen komen uit de de doos waar ook het subframe uit komt.

Ergens in de kist vindt je ook nog de buis waar de elektriciteidskabel naar achteren doorheen kan, de kettinggeleidings buizen en een paar stickers.

De doos met het zitje en het vilt.

De voorveerpoten. Bij het subframe montage ziet u hoe ze vast komen te zitten. Het onderste aluminium freesdeel noem ik de fucehouderplaat. Daar zitten twee M8 kogelgewrichten op die met de draadstangen M8 een fictief draaipunt vormen. Door dat draaipunt en de M8 kogelgewricht die boven op de veerpoot zit onstaat een draailijn waarom het wiel draaid bij sturen. Op de fucehouderplaat zitten ook nog twee M6 kogelgewrichten die voor de sturing zorgen. De buitenste kogel met M6 draadeinde en het struurboompje wat in het hart van de fiets zit verbind het linker met het rechter wiel volgens een bepaalde geometrie.

De overgebleven M6 kogel vormt samen met de onderstaande freesstangen een verbinding met de stuurhevels. Het zou een leuke studie waard zijn op in kaart te brengen hoe de bewegingen van de stuurstangen overgebracht worden naar de wielen en vervolgens naar de bewegingen van de fiets. De producent heeft voortgebouwd op ervaringen met de oude Sunrider, en de A4 (de eerste velomobiel, waarbij de trekstang naar de voorkant van de wielkast is vervangen naar een drukstang naar de achterkant van de wielkast!) en de A6, A7 en A8. Na een bepaalde gedachte hierover zijn de delen gemaakt en is er met de proto gefietst. Daarna nog een paar keer op doordacht gevoel aangepast. Het gedrag wat de fiets nog heeft past bij de doelgroep waarvan de producent, Alligt, denkt dat hij die groep wil hebben. Het stuurgedrag waarschuuwd de berijder, door middel van een onaangenaam gevoel en afremmend effect, (driften in de bocht) als hij/zij te hard door de bocht gaat, oftewel te scherp stuurt in een bepaalde bocht. Dit effect treed extra hard op met zachte banden. Hiermee probeerd de producent de berijder af te leren om te hard door bochten te rijden en om te kiepen. Ondanks dit blijft gelden dat je vooral de grenzen van je voertuig moet opzoeken, als je dat zou willen, op een moment dat het jouw uitkomt. Dus als je er op bedacht bent en als er ruimte is en geen ander verkeer aanwezig is. Zie hier voor een uitgebreide beschouwing over velomobiel veiligheid.

De freesstangen

 

De stuurhandels

 

Het buistje wordt vastgezet door de imbusbout naar buiten te draaien. Daarmee komt het vast in het te kleine gat te zitten.

Zakje met remhandels en kabels.

Zakje met vingerdopjes, "slotje" motorklep en optionele hoogtestang. De hoogtestang is ontworpen om op de koker 40 * 40 te plaatsen. Samen met de Bosch motor gaat dat moelijk samen.

Zakje lager achtervork.

Zakje spiegels.

Zakje blindklink moeren en luszijde van klittenband. Te gebruiken om de achterwielkast vast te zetten. De luszijde van de klittenband en zacht en slijtvast. Ideaal om rammelen tegen te gaan.

Blindklinktang.

Zakje scharnier motorklep/houder koplampen.

Samenstelling van een iets eerdere variant.

Zakje met torsiesteun om de koker 40*40 vast te zetten aan het kunststof voorschot. De twee lange bouten moeten voor en achter het trapstel door de koker 40*40 en de kunststof binnenkant heen. De ene bout vergt wat geduld als je hem in je eentje wil vastzetten. Met zijn tweeen, is het een makkie.

Zakje scharnieren instapklep.

Zakje delen om het zitje te bevestigen. Links de steun voor achter de schouders.

Uit de door met het zitje komen de onderstaande delen.

De beugels kunnen aan het zitje worden bevestigd. De dubbele komt boven achter de schouders. Het ene voorgeboorde gat hoort in middelste gat zoals de beugel op het zitje ligt. Als de beide beugels aan het ene gat vast zitten, kun je de aluminium buis in de klemmen drukken en de gaten aan de uiteinde boren met boor 6 en vervolgens verzinken.

De onderste beugel moet met de grote lip naar voren. Als je je afzet in je zitje komen daar de krachten op. Als je de hoofdsteun wilt monteren kun je vier gaten rond 7 boren op de logische plekken op de achterkant van het zitje.

De viltlappen komen in de bagageruimte van de fiets, ongeveer op de plekken zoals hierboven aangegeven. Hieronder zie je op de achterzijde van de viltlap die links zit een stukje afgetekend wat nog verwijderd moet worden als je de Rohloff naaf hebt. Het vilt plakt het beste op een glade ondergrond. Als je de binnenkant zwart wilt lakken, kun je dat het beste voor het plakken van het vilt doen.

Voorlampen, toeter en rinchtingaanwijzers monteren. Richtingaanwijzers zijn niet moeders mooiste, maar wel brommer gekeurd.

Achterlicht met richtingaanwijzers monteren.

Zorgen dat de kabels niet bij ketting en stuurstangen kan komen.

 

Achtervork met Rohloff-naaf monteren. Of een andere naaf indien van toepassing.

 

 

home