Alleweder A9 bouwpakket kleppen plaatsen

31 okt 2013

De kleppen monteren is een precies werkje. De motorklep en instapklep worden met boutjes en kit vastgezet. De kit is essentieel om piekbelasting en daarmee slijtgedrach te beperken. Kitten kun je het beste op het einde van de dag doen, zodat je er minimaal de nacht eraf blijft. Bij de motorkap is het goed om de kap meerdere dagen te laten zitten voor dat je er verder mee gaat. Na het monteren van de kleppen moeten meestal de randen nog op maat geschuurd worden. En op veel plekken moet iets zachts geplakt worden om rammelen te voorkomen.

De motorklep wordt op het instapscharnier geschroefd en gelijmd. Je kunt het eerst alleen met de twee boutjes vastzetten om te kijken hoe hij het beste erop kan worden gezet.

De kunststof delen zijn niet helemaal recht. Daarom kun je de boutjes op de hoeken meer of minder uitdraaien. Eerst zette we de positie vast met moertjes, dat doen we nu niet meer.

Als je vindt dat het recht genoeg zit kun je ruim kit op de alu plaat zetten. Die moet er dikker op zitten de de spleet die tussen kunststof en alu zit. Vervolgens de klep vastzetten met de twee boutjes en met tape de randen vastzetten, zodat het kan drogen. Misschien moeten de twee boutjes niet helemaal ingedraaid worden voor de beste passing.

 

Als de kit is uitgehard kun je het "slotje" uit het onderstaande zakje monteren.

 

 

 

 

 

 

De instapklep monteren met onderstaand schaarnier. Daarna nog de gasveer monteren om open en dicht houden goed te organiseren.

 

Klep met gasveer om hem dicht of open te houden.

 

 

 

 

 

 

Achterwiel beschermkap monteren. Hiervan volgt nog een verbeterde versie die bestaat uit 2 delen. Dan kan men onderweg een klein stuk verwijderen om een afgesprongen ketting er weer op te leggen. Het kan nuttig zijn om aan de uiteinde van het gat wat je erin moet maken een extra stukje te lamineren. Dan voorkom je dat hij te snel uitscheurd bij het was grovere gebruik.

Nadat het bovenstande gat is gemaakt kun je de kap gaan passen. Bij de achterband heb je minimaal 5 mm ruimte nodig, om ervoor te zorgen dat hij bij bochten niet aanloopt. Vaak moet rand bij het brede stuk, links op de foto, afgeschuurd worden. Doe dat tot de de klep rondom goed zit. Plak dan stukjes klitenband (de zachte kant alleen) tegen het rammelen in tape de kap vast.

Boor dan vier gaten in elke zijkant en 1 een paar cm uit het midden helemaal onder met een kleine boor. Haal daarna de kap weg en boor de gaten op naar 7 mm in de kap en 10 mm in de body. Zet dan met een blindklinktang de blindklinkmoeren vast.

En nog wat klittenband op de vork om rammelen te voorkomen.

 

Afdekplaats monteren.

Hier is wordt de klem ook met een paar bouten aan het subframe gemonteerd. Dat lijkt overbodig te zijn. Nu maken we hem alleen 3 blindklinkmoeren op de voorrand vast en 5 blindklinkmoeren op de achterrand. En ook waar klittenband tegen het ramelen. Deze plaat kan ook geheel worden weggelaten. Opspanttend water van de voorwielen komt nauwelijke op die plaats tegen de onderkant.

Dakje monteren.

 

Aan de voorzijde met drie M5 bouten per zijde het dakje vastzetten. Tussen de kunststof delen een stukje klittenband tegen kraken.

De achterkant zitten we links en rechts vast met een bout M5, waarvan we de moer tussen de twee randen plaatsen. Kost wat moeite, maar dan blijven wel je oren langer heel.

 

 

 

 

home